GDPR er for alle, både privat og erhverv

Annonce

Den 25. maj 2018 trådte den europæiske persondataforordning i kraft og har siden da strammet kravene hos mange virksomheder, institutioner m.fl. vedrørende deres behandling af persondata. Siden indførelsen har GDPR været et populært ord, som er blevet set og hørt af de fleste i forskellige forbindelser. GDPR-lovgivningen har sat krav til et væld af forskellige virksomheder, og er med til at gøre, at du som forbruger har retten til at blive glemt samt begrænse, hvor meget en virksomhed må have liggende af informationer om dig og i hvor lang tid.

Det indebærer GDPR

Det kan for eksempel være, at du er professionel bartender og skal bruge bartender udstyr, hvor du vil have det bedste barudstyr og bartilbehør. For at finde det bedste barudstyr og bartilbehør kan du f.eks. søge efter: bartender udstyr på Google. Når du så vælger en hjemmeside og klikker ind på den, vil der automatisk samles en masse information om dig og din færden på nettet. Men efter GDPR-lovgivningens indførelse er der nu begrænsninger for, hvor meget information den pågældende hjemmeside må indhente og opbevare omkring dig. Det er altså ikke kun i forbindelse med komplicerede anliggender som f.eks. i banken, hos din forsikringsudbyder m.m. at GDPR-lovgivningen kommer til udtryk, men simpelthen også, når du for eksempel sidder og skal handle bartender udstyr ind.

GDPR sætter altså sit aftryk for både private og erhverv. Arbejdsmæssigt har vi måske skulle ændre nogle vaner som følge af lovgivningen, mens vi som forbrugere måske også har skulle foretage nogle ting. Dog kan man alt i alt sige, at det er rart at vide, at der bliver taget hensyn til en som forbruger.

GDPR-Mærket

GDPR-Mærket er et tilbud til hjemmesider, som gerne vil vise deres besøgende at de går op i GDPR.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *