Sådan kan GDPR-reglerne påvirke din virksomhed

Sådan kan GDPR-reglerne påvirke din virksomhed

Annonce

Hvad er GDPR egentlig, og hvordan kan det komme til at påvirke din virksomhed? Det er der sikkert mange, der spørger sig selv om i en tid, hvor reglerne for datasikkerhed er blevet strammet. EU-lovgivningen om datasikkerhed påvirker mange virksomheder, da der pludselig er en række nye krav om persondata, som den enkelte virksomhed skal leve op til. Og man skal faktisk holde tungen lige i munden for at holde styr på de mange regler.

Hvad skal du være opmærksom på?

Internettet spiller en altafgørende rolle for vores hverdag i dag. Det er her, vi søger efter langt de fleste typer af information, men det er også her, at vi efterlader en mængde dataspor, hver gang vi har klikket ind på en ny hjemmeside. Alle har et væld af personlige data liggende online, uden at de nødvendigvis er klar over det. Det skal du tage alvorligt, når du ejer en virksomhed. Det er nemlig blevet dit ansvar at slette data fra den enkelte person, da vi alle nu har ”retten til at blive glemt” af en virksomhed eller hjemmesideejer. Det vil sige, at alle har ret til at få data slettet. Her skal din virksomhed være med til at værne om folks privatliv. Pointen ved GDPR er, at kunden er i førersædet, og det er virksomhedens ansvar at leve op til loven.

Husk datasikkerheden i din virksomhed

Det er derfor en god idé at vise dine kunder, at du tager GDPR-reglerne alvorligt. Det er deres sikkerhed for, at datasikkerheden er i top. Hvis du f.eks. har et firma, der hjælper kunder med at finde den helt rigtige håndværker til deres byggeprojekt, f.eks. https://bedstepraksisibyggeriet.dk, kan det være smart at vise på hjemmesiden, at du har styr på dataforordningen via GDPR-mærket. Dette mærke er et tilbud til hjemmesider, som ønsker at vise deres besøgende – og potentielle kunder – at de beskytter deres data. Det er let at ansøge om GDPR-mærket; faktisk tager det kun fem minutter. Og så får du samtidig tilbudt en masse nyttig viden om datalovgivningen til lige netop din virksomhed.

Tre gode råd om GDPR til din virksomhed

For det første skal du kortlægge din virksomheds data. Begynd med at finde ud af, hvor alle data kommer fra, og hvordan virksomheden anvender de forskellige data. Hvem har f.eks. adgang til dem? For det andet skal du beslutte hvilke informationer, der er nødvendige at gemme. Ifølge GDPR er det vigtigt med en disciplineret behandling af personlige data. Gem derfor ikke mere end nødvendigt og fjern data, som ikke længere bliver brugt. Det er lidt som oprydning derhjemme på loftet: spørg dig selv, hvorfor du gemmer de forskellige ting, hvis de ikke længere bruges. Måske skal du i stedet for fjerne dem. Og for det tredje skal du få styr på IT-sikkerheden i alle dele af virksomheden. Det er vigtigt at implementere sikkerhedsforanstaltninger, der f.eks. kan forhindre datasikkerhedsbrud. Du bør også tjekke dine leverandører og sikre dig, at de har de rette foranstaltninger på plads.

GDPR-Mærket

GDPR-Mærket er et tilbud til hjemmesider, som gerne vil vise deres besøgende at de går op i GDPR.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *