Få styr på persondatalovgivningen

ANNONCE

Har du en virksomhed, er det rigtig vigtigt at have styr på persondataloven. Dette er vigtigt, fordi det i den digitale tid er blevet rigtig nemt for svindlere at få adgang til ganske vigtige og fortrolige ting, og derfor skal man sikre sig, at borgernes oplysninger forbliver fortrolige. Men denne lovgivning kan være rigtigt svær at finde rundt i, hvorfor vi herunder vil forsøge at pensle det lidt ud, så du får et overblik over de vigtigste ting, du skal have styr på.

 

Generelt om persondatapolitik

I 2018 trådte EU’s nye persondataordning i kraft, hvor der i den forbindelse blev introduceret en række nye tiltag, som hvordan man skal behandle personligfølsomme oplysninger. Denne forpligtigelse trådte i kraft, efter man i stigende grad så, hvordan følsomme oplysninger havnede i de forkerte hænder, og som et tiltag for at forsvare borgerne i hele EU. Dette lov strækker sig derfor bredt, så hvad end du har en it-virksomhed i København eller en tøjbutik i Varde, er du som udgangspunkt omfattet af denne.

 

Data Protection Officer

Nogle virksomheder skal udpege en databeskyttelesrådgiver, som også er kaldet DPO, Data Protection Officer. Denne regel gælder blandt andet offentlige myndigheder og virksomheder, hvor deres primære del af forretningen, er behandling af personfølsomme oplysninger. Denne dataansvarlige skal anmelde ethvert brud på persondatasikkerheden indenfor 72 timer.

 

Alle har retten til at blive glemt

Ofte giver kunder også samtykke til, at virksomheder har oplysninger om dem, hvilket også skaber den problemstilling, at nogle simpelthen ikke ønsker dette. Derfor har allerede registrerede personer til enhver tid ret til at få slettet alle deres data i systemet.

 

Vær opmærksom

Selvom I mener, at I har foretaget de rette foranstaltninger indenfor databeskyttelse, skal I være opmærksomme på, at personfølsomme oplysninger også kan gemme sig steder, hvor I ikke havde tænkt over det. I en mail kan det for eksempel være, hvis der står et navn sammen med en adresse, hvorfor det er en god ide at dokumentere og arkivere det hele, så der er styr på alle oplysninger.

GDPR-Mærket

GDPR-Mærket er et tilbud til hjemmesider, som gerne vil vise deres besøgende at de går op i GDPR.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *