Sådan fungerer GDPR og SEO sammen

Sådan fungerer GDPR og SEO sammen

Det er ikke gået ubemærket hen for de fleste, at der for nylig er blevet indført en persondatalovgivning, som også bliver kaldet GDPR i den daglige tale. Den nyere lov har haft stor indflydelse på manges hverdag. Især på arbejdspladsen har folk skulle tage nye forbehold og hensyn, og det har været nødvendigt at lave justeringer for de fleste. Det kan f.eks. være, at du arbejder med søgeordsanalyse og i den forbindelse har skulle vænne dig til nye regelsæt i din hverdag. Ønsker du at blive klogere på persondatalovens betydning for SEO? Så kan du læse med i nedenstående.

Sådan kan GDPR påvirke din SEO negativt

GDPR er ikke nødvendigvis en dårlig ting for dit arbejde med SEO, men der vil højst sandsynligt være nogle ting, som du er nødt til at ændre på din hjemmeside, og dette kan uheldigvis have en negativ betydning for din hjemmeside. Du vil f.eks. være nødt til at ændre den måde, hvorpå du opsamler og håndterer accept fra de mange forbrugere om brugen af cookies. Dette kan i værste fald gøre din hjemmeside langsommere, og det kan i sidste ende betyde et fald af besøgende på hjemmesiden. Desuden kan de omfattende krav til indhentning af tilladelser gå ud over din hjemmesides popularitet.

Sådan kan GDPR påvirke din SEO positivt

Opfylder du retningslinjerne for GDPR vil Google ”belønne” dette med at give dig flere boosts. På den måde kan en retmæssig overholdelse af GDPR-reglerne faktisk få din hjemmeside til at blive mere populær, fordi der altid vil være nogle, som måske ikke helt følger reglerne. Selvom kravene er blevet større efter indførelsen af loven, kan det faktisk også betyde noget godt. Din hjemmeside eksisterer pga. af potentielle kunder og nuværende kunder, og hvis de vil have respekt for deres privatliv, så skal du give dem det. Når du gør det, føler de sig respekterede, og det kan vise sig at have en positiv effekt på deres engagement og derved også på besøgstallene på din hjemmeside.

Hvordan skal du forholde dig?

Du skal selvfølgelig overholde gældende lovgivning, hvis du vil drive en lovlig virksomhed.

Dog er der også nogle, der får dollartegn i øjnene, når de hører om reglerne, og de ser en chance for at tjene gode penge på at få folk til at opretholde disse regler – og måske endda flere regler end hvad nødvendigt er. Derfor er et godt tip at sætte dig godt ind i lovgivningen, så du ikke risikerer at gøre mere end du rent faktisk skal! Det kan være tidskrævende, men den tid vil være godt givet ud.

GDPR-Mærket

GDPR-Mærket er et tilbud til hjemmesider, som gerne vil vise deres besøgende at de går op i GDPR.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *