Konverteringsoptimering: 5 hurtige tricks til flere kunder

Hvad betyder det at optimere for flere konverteringer?

Når en kunde besøger din hjemmeside kan man sige at du har en besøgende. Hvis den kunde vælger at købe på din netbutik, udfylde en kontaktformular, tilmelde sig dit nyhedsbrev så har du konverteret den besøgende til en kunde. Altså gælder konverteringsoptimering om, at få flere besøgende til at handle på din side.

Man måler tit konverteringer i konverteringsgrad. Altså besøger 100 mennesker din hjemme for 1 af dem vælger at købe noget, har du en konverteringsgrad på 1%.

Konverteringsoptimering kan slå markedsføring

Selvom markedsføring er vigtigt må man aldrig undervudere det at optimere sin side. Fordi det er nemlig gratis at optimere sin side, for at få flere besøgende.

Og hvis du laver en facebook kampagne og får 1000 besøgende ud af den, er der kæmpe forskel på, om du konverterer en eller tre procent.

5 konkrete tips til bedre konvertering:

1. Social Proof

Når man køber på nettet er tillid rigtigt vigtigt.

Derfor kan det være en god ide, at vise billeder af mennesker på din side. Dette får dine kunder til at føle sig mere og trygge og derfor giver det dem en større chance for at købe noget.

Ud over det kan man også skrive “1208 har allerede downloadet vores e-bog”, eller noget i den stil. På den måde kan kunden høre, at andre også gør det, og derfor burde de også selv.


2. Gør det enkelt at købe

Uanset om man vil have folk til at købe eller tilmelde sig et nyhedsbrev er det vigtigt, at det ikke er indviklet at gennemføre købet eller tilmeldingen.

For eksempel i en webshop skal “læg i kurv” knappen være meget tydelig og nem at finde. Samt skal kurven også have så lidt felter som muligt. Behøver du ikke deres telefonnummer så lad være med at spørge om det.

Generelt forsøg at gøre det så simpelt så muligt. Gå hvert element i din checkout igennem, og overvej og du behøver, at have det på din side.


3. Få mange fragt- og betalingsaftaler

Det er kort fortalt sådan, at ingen kunder er ens. Derfor har kunder heller ikke samme præferencer med betaling og levering.

Derfor kan det være en god ide, at have forskellige betalingsmetoder inkl. delbetaling.

Man skal dog huske på, at hvis man er en mindre virksomhed er det ikke altid godt at skulle forhandle fragtpriser med to firmaer. Overvej derfor at hold sig til et fragtfirma, hvis du ikke sender mange pakker.

Du skal også huske ikke at gøre din checkout for uoverskuelig, fordi der er for mange valgmuligheder.


4. Sense of urgency

Et godt trick til at konvertere mere er, at kunderne skal tro de har travlt.

Få en timer, som tæller ned til, at du sender dine pakker. Altså står der for eksempel “Bestil inden for 2 timer og modtag pakken i morgen!

Det kan også være, at der er tid på hvornår dine tilbud udløber.

Alternativt bare at skrive “BESTSELLER I ØJEBLIKKET” eller “FÅ TILBAGE“.


4. Skriv dit telefonnummer i din checkout

En god ide kan være, at have sit telefonnummer på sin checkout.

Ikke kun i footeren, men med store bogstaver.

Skriv for eksempel: “Er du i tvivl om noget? Vi sidder klar til at svare“, og hav så dit telefonnummer med stor skrift nedenfor.


BONUS: Få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev på din checkout

Når dine kunder skal til at købe noget, kan du overveje at tilbyde dem merchandise i bytte for deres e-mail.

Altså kan du checke af, at de får et produkt mere med eller alternativt noget slik, hvis de derimod tilmelder sig dit nyhedsbrev.

discoverUrl targetUrl trackingUrl
GDPR-Mærket

GDPR-Mærket er et tilbud til hjemmesider, som gerne vil vise deres besøgende at de går op i GDPR.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.