Google planlægger at fjerne cookies fra Chrome over de næste 2 år

Google planlægger at fjerne cookies fra Chrome over de næste 2 år

Annonce

I januar 2020. Google har annonceret at de vil bevæge sig med et cookie frit web, ved at fjerne tredjeparts cookies fra deres browser Chrome.

Efter 2022, vil google stadig indsamle data fra Chrome brugerne verden over, men de vil ikke dele det længere – i hvert fald ikke i detaljer. Med denne udmelding forsøger google at skubbe marketing og reklamere bureauer til at bruge deres ny række af værktøjer, Privacy Sandbox. Her vil bureauerne og marketing professionelle have mulighed for at lave målrettet annoncering, men uden de har adgang til detaljeret bruger data.

Dette skaber en hel del bekymring hos reklamebranchen, da de frygter Google vil have for meget kontrol over reklameprocessen og være medskyldige i tab af omsætning. Beslutningen om at fjerne tredjeparts cookies vil ændre hvordan man kan målrette sig forbrugerne. Dette vil for eksempel gøre det langt sværere at spore forbrugerne, bruge remarketing og skabe personlige annoncer. Hvordan de digitale annoncører, der er afhængige af cookies og at kunne spore, helt præcist vil blive ramt af dette, er stadig uklart.

At Google allerede nu åbne op om ændringerne der er i udsigt, bør dog give annoncørerne fair tid til at omstille sig til denne nye virkelighed. De bør altså have tid nok til at justere deres procedure og komme på en plan der sikre de ikke taber al deres indkomst når disse nye regler slår igennem.

Simon Hansen, Head of Sem ved bureauet Morningtrain tror ikke der er grund til de helt store bekymringer:

“At flere store virksomheder melder at de vil lade cookies udgå indenfor de kommende år betyder ikke døden over tracking – det betyder bare at trackingen kommer til at foregå på anderledes vis. Om det så er cookieless tracking/fingerprinting, user-based sporing (som både FB og Google allerede arbejder i), at alt foregår serverside eller noget helt fjerde må tiden vise.”

Det større fokus på privatliv på nettet og Googles konstante jagt for at forbedre brugernes online oplevelse er helt sikkert katalysatoren for disse ændringer. Brugerne forlanger i højere grad gennemsigtighed, eget valg og kontrol over hvordan deres data bliver brugt og det er tydeligt at nettets økosystem har brug for at videre udvikle sig for at møde disse stigende ønsker fra brugerne.

Denne ændring vil også komme til at have påvirkning på virksomheder som kun bruger Google analytics, da der uden cookies ikke længere vil være brug for cookie samtykke. Dette vil gøre GDPR mere opnåelig, specielt for mindre virksomheder som ikke længere skal betale dyrt for plugins eller konsulenter for at sikre de opfylder diverse cookie regler.

Dog, er der nogen allerede igangsatte alternativer som ligner de kan skabe grobund for bekymring. Annonceringsindustrien advarer om enhed og browser fingeraftryk, en teknik hvor det unikke fingeraftryk for en enhed eller browser bliver sporet uden det er nødvendigt at installerer noget i browseren (som for eksempel en cookie). Denne metode er meget nøjagtig og gør det muligt for hjemmesider at indsamle vigtig bruger data og information, så som browser type og version, operations system, aktive plugins, timezone, sprog og flere andre aktive indstillinger. Dette er en invasiv metode der underminerer behovet for forbrugerens samtykke og underminere brugerne privat liv og kontrol over deres egen data.

Hvordan tingene i sidste ende vil udspille sig, er endnu usikkert, men en ting er sikker, den digitale annoncering vil går igennem nogle store ændringer over de næste 2 år. Og privatlivs forkæmpere vil have hænderne fulde i det dynamiske og hurtigt udviklende landskab denne industri er.

GDPR-Mærket

GDPR-Mærket er et tilbud til hjemmesider, som gerne vil vise deres besøgende at de går op i GDPR.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *